Praktische informatie
De praktijk start per 1-1-2026; vooralsnog is er geen wachttijd
Vergoedingen
De behandelingen worden vergoed vanuit de basisverzekering; generalistische Basis GGZ.
Er is een aantal voorwaarden gesteld om in aanmerking te komen voor vergoeding:
- Je hebt een verwijsbrief nodig van de huisarts of medisch specialist (niet ouder dan 6 maanden).
- Er is sprake van een DSM-5 diagnose.
Wanneer je bij een van onderstaande zorgverzekeraars verzekerd bent, dan worden de kosten direct bij je zorgverzekeraar gedeclareerd en volledig vergoed (als je nog geen gebruik hebt gemaakt van zorg voor dat jaar, zal de zorgverzekeraar wel het eigen risico in rekening brengen).
Voor 2026 zijn er contracten gesloten met:
- OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid
- DSW Zorgverzekeraar
- Zilveren Kruis
- Menzis
Indien jouw zorgverzekering er niet bij staat, worden de kosten toch nog grotendeels vergoed vanuit de basisverzekering. De hoogte van de vergoeding bedraagt rond de 70%.
Met een zogenaamde restitutiepolis zou je in principe de volledige rekening vergoed moeten krijgen, ook als er geen contract is gesloten met jouw zorgverzekering, maar het is handig om de polisvoorwaarden goed door te nemen of je zorgverzekeraar te contacten.
Tarieven
Het tarief hangt af van de duur en het type consult. De praktijk volgt de tarieven voor GZ-psychologen in een ambulante setting met kwaliteitsstatuut sectie II, zoals die zijn opgesteld door de NZa.
Voor meer informatie over het zorgprestatiemodel klik dan hier.
De meest voorkomende prestaties met bijbehorende tarieven voor 2025 zijn:
Diagnostiek (volgens NZA):
-
- Diagnostiekconsult 60 min. (CO0562): €190,88
Behandeling (volgens NZA):
-
- Behandelconsult 45 min. (CO0497): € 142,29
- Behandelconsult 60 min. (CO0627): € 168,94
- Behandelconsult 90 min. (CO0887): € 254,06
- Telefonisch/e-mail consult 15 min. (CO0237): € 58,25
- Schriftelijke informatieverstrekking (met toestemming client) aan derden (OV0018): €109,19
Onverzekerde zorg
Niet alle klachten en stoornissen worden vergoed vanuit de basisverzekering. We spreken dan over onverzekerde zorg. Je komt niet in aanmerking voor vergoeding vanuit de basisverzekering wanneer je:
- geen verwijzing van de huisarts, bedrijfsarts of specialist hebt.
- wel een verwijzing hebt, maar geen diagnose volgens de DSM-5.
- jouw klachten passen bij:
- Aanpassingsstoornissen
- Slaapstoornissen
- Werk- en relatieproblemen
- Burn-out
Wil je in aanmerking komen voor onverzekerde zorg? Dat kan! De kosten zijn dan echter voor eigen rekening.
No show
Als je verhinderd bent voor een afspraak, vraag ik je deze 24 uur van te voren af te zeggen.
Dit kan je doen door te bellen (voicemail inspreken) of door een mail te sturen naar info@praktijkmaatkamp.nl
Indien de afspraak niet 24 uur van is afgezegd, dan wordt er een deel van de kosten in rekening gebracht, namelijk 45 euro (no-show tarief).
Het no-show tarief wordt niet vergoed door de zorgverzekering en komt dus voor je eigen rekening.
Kwaliteit en privacy
Binnen de praktijk wordt gewerkt conform de richtlijnen van de beroepsvereniging. De praktijk is zowel aangesloten bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) als de Landelijke Vereniging voor Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP). Voor meer informatie over privacy en de ethische beroepscode kan je terecht op de website van de LVVP https://lvvp.info/
De praktijk is in het bezit van een goedgekeurd kwaliteitstatuut.
Privacy wordt in de praktijk met zorg behandeld. Er wordt gewerkt met een beveiligd elektronisch dossier. Privacygevoelige informatie kan beveiligd worden gemaild (Zorgmail). Informatie uit het dossier wordt alleen met uw toestemming gedeeld met andere zorgverleners of derden, bijvoorbeeld voor intercollegiaal overleg.
Klachten
Mocht de behandeling niet naar wens zijn, dan wil ik je vragen om dit bespreekbaar te maken. Ik ga ervanuit dat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. De praktijk is aangesloten bij de klachten-en geschillenregeling van de LVVP (Landelijke vereniging van vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten). Wanneer er geen passende oplossing gevonden wordt, kan een klachtenfunctionaris van de LVVP bemiddelen.
Voor meer informatie of het indienen van een klacht, klik hier.